Auto s velkým nájezdem: Pro a proti jeho koupi

Většina lidí nenakupuje nová auta, ale musí spokojit s ojetinou. I u ojetého vozu ale chceme, aby dlouho bezproblémově sloužil a vůbec co nejvíce připomínal nový. I proto se vědomě či podvědomě vyhýbáme těm, která mají na tachometru vysoké kilometrové proběhy. Je to chyba?

Pro: jistota, cena a možná také stav Všude na světě existují podvodníci a podvodníčci. Jakmile je možné na něčem nebo na někom vydělat, hned vynaleznou způsob, jak na to. To platí i o trhu s ojetinami. Všichni chceme koupit auto v co nejlepším stavu a údaj na počítadle kilometrů bereme jako jeden z ukazatelů. I proto koluje tolik legend o stáčení tachometrů. A bohužel je na nich více než jen zrnko pravdy. I proto se rozhodně vyplatí využít služeb, jako je například www.carvertical.com/cz. Online zadáte VIN kód vozu a služba z různých databází získá informace o historii konkrétního automobilu. Chybí údaje o servisu, nebo vidíte záhadný pokles údajů o stavu najetých kilometrů? Pak ruce pryč!

Automobily, které mají najeto vysoko přes 200, 300, nebo dokonce přes 400 tisíc kilometrů velmi pravděpodobně stočení tachometru unikly. Ne, že byste měli inzerovanému nájezdu slepě důvěřovat, ale takovýto údaj obvykle napovídá, že půjde o upřímnou hodnotu. Ta přitom nutně nemusí znamenat horší stav. Auto, které je denně v provozu a majitel ho potřebuje, a proto mu dopřává adekvátní servis, může i s takovým nájezdem ještě dlouho sloužit. Jistě, nelze předpokládat, že úplně bez investic. Brzdy, tlumiče, pneumatiky – to vše jsou věci, které v průběhu let prostě odcházejí. U aut s vysokým kilometrovým proběhem je ale nasnadě, že je předchozí majitel (nebo majitelé) měnili také. Pokud ne, na stavu takového auta byste to poznali na první pohled. Paradoxně tak může být auto s třemi sty tisíci kilometrů na tachometru v lepším stavu než jiné s polovinou. A samozřejmě i za lepší cenu. O auta s vysokým nájezdem totiž kupující velký zájem nejeví, a tak musí prodávající jít s cenou o dost níže, byť třeba nabízejí slušné a spolehlivé auto.

Proti: riziko vyšších nákladů a horší bezpečnost Kdyby to ovšem bylo takto jednoduché a zalité sluncem, situace by byla přesně opačná – každý by chtěl pořádně ojeté auto. Riziko náročných a drahých oprav s vysokým nájezdem ale skutečně roste. Zejména moderní složité motory ve snaze vyhovět stále přísnějším emisním normám mohou být časovanou bombou. Některé opravy vyjdou na víc peněz, než je zbytková hodnota vozu. Taková oprava pak má smysl jen u auta, u nějž znáte jeho historii a víte, že se na něj budete moci spolehnout ještě řadu let.

O čem se téměř nehovoří, to je bezpečnost starších a hodně ojetých vozidel. Všichni víme, že ta nová jsou stále bezpečnější a bezpečnější. O co méně jsou ale bezpečná ta starší? Vozy vyrobené kolem roku 2010 nebo později jsou natolik konstrukčně pokročilé a vybavené bezpečnostními prvky, že je lze bez problému srovnat s těmi současnými. Co však platilo pro nový vůz, může být po deseti, patnácti letech jinak. Postupně nastupuje koroze karoserie, která její pevnost může ohrozit zejména. A to hlavně na místech, kam se běžně nekoukáme. Vozy, které najedou více kilometrů, jsou samozřejmě korozí ohroženy více. Náchylnost k ní se liší napříč modely a jednotlivými značkami.

Nejde však jen o korozi. Svou původní pevnost postupem času ztrácí i pevné a lepené spoje. Jistě, mít strach, že by se vám auto při nehodě rozpadlo, asi nemusíte. Patří-li však bezpečnost automobilu mezi vaše priority, je dobré to vzít v potaz.